ميراث ترامپ در خليج فارس

جامع ترين ترين اخبار و اطلاعات طراحي سايت و سئو را در اين خبرنامه مشاهده نماييد

ميراث ترامپ در خليج فارس

۲۰ بازديد

دونالد ترامپ علاوه بر بحث در مورد بازگشت دولت جديد آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل و لغو تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه ، كه نگراني اصلي امروز دولت ايران است ، به ويژه در منطقه غرب آسيا است. ميراثي در خليج فارس به جا گذاشت. و آينده نگري دارد. دو تحول عمده به رهبري …

ميراث ترامپ در خليج فارس https://online-mag.ir/2021/01/ميراث-ترامپ-در-خليج-فارس/ مجله آنلاين Sun, 10 Jan 2021 20:48:34 0000 مجله همگاني https://online-mag.ir/2021/01/ميراث-ترامپ-در-خليج-فارس/ دونالد ترامپ علاوه بر بحث در مورد بازگشت دولت جديد آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل و لغو تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه ، كه نگراني اصلي امروز دولت ايران است ، به ويژه در منطقه غرب آسيا است. ميراثي در خليج فارس به جا گذاشت. و آينده نگري دارد. دو تحول عمده به رهبري …

دونالد ترامپ علاوه بر بحث در مورد بازگشت دولت جديد آمريكا به شوراي امنيت سازمان ملل و لغو تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه ، كه نگراني اصلي امروز دولت ايران است ، به ويژه در منطقه غرب آسيا است. ميراثي در خليج فارس به جا گذاشت. و آينده نگري دارد.

دو تحول عمده به رهبري مستقيم او در چند ماه اخير دولت ترامپ ، با هدف افزايش فشارها در اطراف ايران در منطقه خليج فارس ، در حال آماده سازي براي آشتي و چندين مورد با دولت صهيونيستي بودند. اين ايجاد روابط ديپلماتيك با كشورهاي عربي بود. اجماع و وحدت ميان كشورهاي عربي از طريق محاصره قطر و لغو تحريم ها.

در آگوست سال 2020 ، امارات و بحرين اولين كشور هاي عربي در ربع آخر قرن بودند كه روابط خود را با دولت صهيونيستي عادي كرده و پس از توافق ، روابط ديپلماتيك خود را با دولت نيروهاي اشغالگر آغاز كردند. دونالد ترامپ در جريان كاخ سفيد با اصطلاح “توافق آبراهام” انجام شد.

در هفته هاي اخير ، ترامپ براي محاصره توافقنامه حل و فصل قطر را تحت فشار قرار داده است. عربستان از زمان اخراج ترامپ از كاخ سفيد طرفداران اصلي خود را از دست داده و اكنون نگران سياست هاي رئيس جمهور جديد ايالات متحده جو بايدن است. اين خود خلاف بود و بازسازي روابط با دوحه سريعتر از ساير متحدان بود. كشورهايي كه كمتر به موضوع شهرت بين المللي و غرور ملي توجه مي كنند نظرات خود را تحميل مي كنند ، كشورهاي ديگري را كه با تحريم ها همكاري كرده اند تحقير مي كنند و 13 شرط تعيين شده در قطر در سال 2017 را تحقق مي بخشند. مجبور شد. آنها تصميم گرفتند همه تحريم ها و محدوديت هاي قطر را بدون تغيير در رويكرد قطر فراموش و لغو كنند. هيچ يك از شركاي عربستان سعودي از ترس انزوا جرأت مخالفت با رويكرد غير منطقي اين كشور را نداشتند ، اما خروج فوري كنفرانس صلح توسط وزير خارجه مصر ، كه زماني ادعا مي كرد جهان اسلام را رهبري مي كند ، اين سياست است. پشت صحنه عقب نشيني نشان مي دهد كه آنقدرها هم مسالمت آميز نيست و هيچ شكايتي ندارد.

با اين حال ، جدا از جزئيات اين تحولات ، تأثير دو تحول فوق در منطقه خليج فارس بر ايران در آينده نزديك قابل توجه است. شكي نيست كه هر دو توافقنامه (ابراهيم و توافقنامه صلح) در ماههاي اخير با هدف مخالفت با ايران و تقويت رويكرد عرب خليج فارس در قبال كشور ما انجام شده است. به ويژه توافق ابراهيم مبني بر ناديده گرفتن آرزوهاي مشترك جهان اسلام و البته رويكرد ايران به سيستم امنيتي پرشين خليج ، دروازه بزرگترين دشمن ايران را براي گلوگاهي جدي در منطقه باز مي كند. باز كن.

عليرغم جدي بودن اين تهديدها ، به نظر مي رسد جمهوري اسلامي ايران چندين راه براي رفع آنها دارد. اول از همه ، ايران تنها كسي نيست كه با توافقنامه صلح اعراب و اسرائيل مشكل دارد. فشارهاي عمومي در جهان اسلام ، تظاهرات مكرر ضد اسرائيلي در كشورهاي سازگار با دولت و ترس از متحدان ايالات متحده مانند كويت و عربستان سعودي ، با وجود سكوت آرام بسياري از رهبران اسلامي ، با اسرائيل عادي سازي رابطه را نشان مي دهد. در چارچوب ، عادي سازي روابط با اسرائيل تابو باقي مانده است كه مانع از شركت بيشتر كشورها در اين روند مي شود. به خصوص به عنوان طراح و حامي اصلي اين برنامه. يعني دونالد ترامپ و دامادش جرالد كوشنر نيز از صحنه سياسي آمريكا حذف شده اند. اگر مي خواهيد مانند يك سلف دموكراتيك رفتار كنيد ، رئيس جمهور منتخب آمريكا ، بايدن ، بيشتر به صلح در فلسطين و اسرائيل توجه خواهد كرد و كمتر به تجمل رژيم صهيونيستي توجه خواهد كرد.

بنابراين ، جمهوري اسلامي ايران ، از طريق ديپلماسي رسانه اي و فرهنگي ، با حمايت افكار عمومي جهان اسلام و مردم محلي ، رابطه كشور خود با دولت صهيونيستي را قطع كرد و از طريق قدرت نرم ، رابطه بين بند شيخ در خليج فارس مي توانيد از عادي سازي جلوگيري كنيد. و اسرائيل و ساير كشورهاي اسلامي.

اما با توجه به توافق نامه العلا و بازگشت قطر به نيروهاي مسلح عرب ، بايد گفت كه اين صلح با وجود اهداف پشت صحنه ، مغاير با سياست منطقه اي ايران نيست. در سالهاي اخير ، جمهوري اسلامي ايران هميشه بر بازداشت منطقه اي و تشكيل مجامع صلح منطقه اي براي اطمينان از صلح فراگير با مردم بومي خليج فارس تأكيد كرده است. براي دستيابي به اين مهم ، حمايتي كه از قطر در طي سه سال تحريم ارائه شده بود ، امكان پذير بود. امتياز بگيريد. در حال حاضر قطر ، كويت و عمان سه كشوري هستند كه با جمهوري اسلامي ايران انعطاف پذير هستند و ممكن است براي حل خصومت در منطقه مذاكره كنند. در ماه هاي آينده ، سياست ايران متوقف كردن عادي سازي روابط با اسرائيل در خليج فارس و در عوض مشاوره با اين كشورها براي طراحي يك سيستم امنيتي ويژه اين دالان استراتژيك است.

* استاد دانشگاه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.